Suuntaa strategiasta


Erilaisilla yritystarinoilla ja historiikeilla on tapana päästä kauppakorkeakoulun luentojen esimerkeiksi ja elämään talouslehtien sivuille. Oikeat tarinat siitä, kuinka suurenkin laivan voi ohjata karille, ovat opettavaisia. Menestys motivoi oppimaan ja kehittymään. Selviytyminen kaukana tulevaisuudessa vaatii tuekseen syvällistä ajatustyötä.

Näille on tarinoille on liikkeenjohdon oppitunneilla synonyymi: strategia. Ihmiset tuntevat tarinan suuresta Kodakista, joka ei osannut sopeutua uudenlaiseen ympäristöön ja koki tuhon. Suomalaisille tuttu ja rakas asia on Nokian matkapuhelinliiketoiminnan raju kasvu ja kuihtuminen. Hyvänä esimerkkinä on myös suomalainen joukkoliikenne, joka elää nyt halpabussiyhtiö leveäharteisen ulkomaisen toimijan tuomaa murrosta ja pakottaa alaa hallinneet vanhat suomalaiset toimijat uusiutumaan ja hylkäämään vuosikymmeniä käytössä olleita toimintatapojaan.

Vietin yhden toukokuisen viikonlopun Suomen Nuorkauppakamarien kansallisessa Strategia! –koulutuksessa Keski-Suomessa. Koulutusviikonloppu tarjosi osallistujilleen paitsi aimo annoksen strategiaoppia myös aidon innostuksen strategiatyöhön. Opiskelun lomassa loimme rakennuspuita järjestävän kamarin, Keurusselän Nuorkauppakamarin uuteen strategiaan.

Käydessäni ensimmäisenä yliopistovuotenani johtamisen peruskurssia, tuntuivat moiset strategiahimmelit kovin vierailta ja toisaalta itsestäänselvyyksiltä. On viisautta myöntää nyt olleensa väärässä ja liian skeptinen käsillä olevaa oppiainetta kohtaan. Mitä ikinä teemmekin, on strategia jatkuvuuden kannalta välttämätön ja yksi vaikeimmista asioista luoda ja hallita.

Vaikka strategiatyön perusteet olisivat hallinnassa, vaatii strategia tekijöiltään erityistä tarkkanäköisyyttä ja avarakatseisuutta. Mieleen tulevat liike-elämästä vääjäämättömästi vahvasti sukuomisteiset perheyritykset, jotka eivät ole kyenneet tai halunneet nähdä kaikkia asioita nykytila- tai SWOT-analyyseissään. Kyky luopua vanhoista rakenteista ja rohkeus tehdä asioita uudella tavalla ovat avainasemassa hyvässä strategiatyössä.

Niin monien kamarilaisten kanssa Keuruulle keskustellessa oli helppo havaita, kuinka moni organisaatio yhteiskunnassamme toimii ilman huolellisesti laadittua strategiaa. Onneaan voi koittaa, mutta varmempaa on mennä eteenpäin, kun tuntee toimintaympäristönsä ja tulevaisuuden haasteet.

Strategia!-koulutusviikonloppu oli toisaalta kertaus ja toisaalta alkusysäys itsensä kehittämiselle strategiaosaamisessa. Strategiatyökalut ovat tärkeitä niin kamaritoiminnassa kuin muillakin elämän osa-alueilla. Keuruulla minäkin oivalsin uudemman kerran, mitä JCI-toiminta voi parhaimmillaan olla. Nyt arvostan järjestömme johtajuuskoulutusta uudella tasolla. Ja tahdon olla luomassa jonain päivänä menestyksekästä strategiaa.

Kesäkuu 14.2016 - Heikki Liukkonen

Tämän blogin suosituimmat tekstit

#kamaritarina - Raikko Kavisto, Turun Nuorkauppakamari

"You are never too young to lead and never too old to learn"

#kamaritarina - Christa Kantonen, Salon Nuorkauppakamari