#kamaritarina: senaattori Hannu Nikupeteri



Vuonna 2017 senaattorinarvon (#76498) saanut, Oulusta startannut ja nykyisin Keskuspuiston nuorkauppakamarissa aktiivisesti vaikuttava Hannu Nikupeteri on kunnioitettavan 14-vuotisen kamariuransa aikana tehnyt kaikenlaista ja kasvanut kokemusten mukana niin kamarilaisena kuin johtajana. Omassa unelmatyössään IT-startupin teknologiajohtajana toimiva Hannu kiittää kamaritoimintaa urakehityksestään ja neuvoo uusia tulokkaita menemään kykyjensä äärirajoille. 

Omien sanojensa mukaan Hannu syttyi hitaasti kamaritoimintaan, mutta innostuttuaan hänen nälkänsä kasvoi. ”Liityin kamariin Oulussa heti kun saatoin, mutta en alkuun ollut kovin aktiivinen ja asuin muutaman vuoden ulkomailla. Kun muutin työn perässä Helsinkiin, siirryin Keskuspuistoon ja siitä nopeasti kamarin hallitukseen. Tein muutamia kamarivirkoja kunnes sain lopulta rohkeutta hakeutua puheenjohtajaksi vuodelle 2013. Puheenjohtajavuosi vasta todella avasi toiminnan luonteen ja halusin lisää. Nyt olen ehtinyt toimia aluejohtajana ja viestintäjohtajana sekä vaalilautakunnan mentorina, kansallisen kokouksen järjestäjänä, isojen projektien vetäjänä… Vaalitappioista johtuneet välivuodetkin olen käyttänyt tehokkaasti hyväksi” Hannu listaa.

Senaattorin huippuhetket

Hannu on ollut ihailtavan aktiivinen jiicee, ja kun häneltä kysyy onko kaikki ollut sen vaivan arvoista, ei hänen tarvitse edes miettiä. ”On! Olen ilmeisesti hieman hidas käynnistymään, sillä minusta tuntuu, että saan parhaat ideat vasta nyt ja hienoa myös se, että vihdoin kokemuksen kautta myös kyvyt riittävät niiden toteuttamiseen.”

Hannun pitkäaikainen sitoutuminen palkittiin kun hän sai vuosi sitten senaattorin arvon. Hän kantaa korkeinta mahdollista tunnustusta ylpeydellä: ”Se oli eittämättä yksi elämäni hienoimpia hetkiä ja toisaalta myös iso positiivinen yllätys, jonka tulen varmasti muistamaan aina. Olen kunniasta erittäin kiitollinen. Olen koittanut aina olla luottamuksen arvoinen ja ilmeisesti minut halutaan pitää edelleen kuvioissa mukana” Hannu naurahtaa ja jatkaa ”Olen edelleen myös jäsen ja koittanut olla sitä kautta edelleen aktiivinen - ehkä nykyään jopa enemmän kuin ennen. Olen vielä toistaiseksi mieltänyt itseni mieluummin jäseneksi kuin senaattoriksi, joten en ole vielä perehtynyt kokonaiskuvaan kovin hyvin. Kyllähän senaattoriuuteen aina tietynlainen kunnioitus liittyy ja se on ollut ilo havaita. Pyrin olemaan sen arvoinen”.

Parhaiksi kamarimuistoiksi Hannu listaa senaattoriuuden lisäksi yhteiset hetket kamarilaisten kanssa. ”Minulla erittäin hyviä muistoja tapaamistani ihmisistä erityisesti kesä-, hallitus- ja pres-akatemioissa ja lisäksi oman kamarin porukan kanssa on ollut ikimuistoisia hetkiä, erityisesti kun ollaan yhdessä saavutettu jotain meitä isompaa. Myös Sanan Säilän voittaminen on jäänyt mieleen.”

Kamaritoiminnasta potkua työelämään

Monessa mukana olosta on Hannulle ollut valtavasti hyötyä. ”Olen oppinut valtavasti asioita, alkaen ihan hallitustyöskentelystä ja esiintymistaidosta - missä muuallakaan olisin saanut vastaavaa kokemusta, näihin kun harvoin työpaikoilla on aikaa ja mahdollisuuksia. Olen myös saanut kokea niin onnistumisen kuin epäonnistumisenkin kokemuksia, jotka ovat lisänneet itseluottamustani. Varsinkin uutta yritystä kehittäessä yrittäjän itseluottamus on usein se ainoa mikä yrityksellä on ihan aluksi.”

Hannu on aina työskennellyt IT-alalla ja tuntee olevansa kutsutusammatissaan: ”Aloitin opiskelut IT-buumin aikaan ja minut headhuntattiin eka työpaikkaan yliopiston käytävältä. Sen jälkeen olen ollut konsulttina globaalissa IT-yrityksessä sekä Suomessa että Intiassa että ollut startupeissa mukana Suomessa ja ulkomailla. Voisi sanoa, että olen nyt unelma-ammatissani, oman IT-startupin teknologiajohtajana.”

Kamaritoiminta onkin vaikuttanut merkittävästi Hannun urakehitykseen: ”Olen saanut oppia valtavasti asioita, jotka useimmille tulevat vastaan vasta työuran myöhemmillä vuosilla. Sieltä olen ammentanut olennaisimmat johtajuusoppini. Oman yrityksen tuotekehityksen johtaminen olisi ollut huomattavasti hankalampaa ilman kamarikokemusta. Siitä on ollut hyötyä myös etäjohtamisessa, kun kuitenkin toimitaan usein hajautuneena virtuaaliorganisaationa” Hannu kertaa kiitollisena. ”Myös yritykseni hyötyy kamariverkostosta, josta löytyy asiantuntijoita melkeinpä joka alalle. Ostamme paljon palveluita kamarituttaviltani.”

Senaattorin vinkit kamarilaisille

”Kannattaa kokeilla vähän kaikkea, sivuttainkin voi liikkua, mutta paikalleen ei kannata jäädä. Kamaritoiminnassa puhutaan paljon määrätietoisesta urakehityksestä ja oletetaan ihmisillä olevan pitkiä urasuunnitelmia. Minulla ei koskaan ole ollut kovin tarkkaa käsitystä mihin pyrin pitkällä aikavälillä. Olen aina kuitenkin kunnianhimoisesti hakeutunut aktiivisesti paikkoihin, joissa pääsen tekemään täysillä ja toimimaan sopivasti kykyjen äärirajoilla vaikka se ei aina olisikaan ollut se mihin alun perin pyrin.”

Tämä juttu tiivistettynä luettavissa myös vuoden viimeisestä Meriitistä, teemana Johtajaksi kasvanut. 

Tämän blogin suosituimmat tekstit

#kamaritarina - Raikko Kavisto, Turun Nuorkauppakamari

#kamaritarina - Christa Kantonen, Salon Nuorkauppakamari

"You are never too young to lead and never too old to learn"