Paras yhteiskuntavastuuprojekti edistämässä yrittäjyyttä

Enter Business Helsinki

Huhtikuussa Maarianhaminan kansallisessa vuosikokouksessa palkittiin taas tekemisestä eri kamareita. Yksi palkituista projekteista oli meidän Enter Business Helsinki projekti, joka palkittiin vuoden 2017 parhaana yhteiskuntavastuuprojektina. Tämä oli mahtava tunnustus meidän kamarille, projektin eteen on nyt tehty töitä jo pari vuotta, mukana on ollut lukematon määrä Keskuspuiston jäseniä ja tässä vaiheessa on menossa jo kolmas versio EBH projektista. Jokainen tiimi on laittanut reilusti tunteja ja intohimoa projektin toteuttamiseen ja kehittämiseen.
Yrittäjyys on yksi kamarimme toiminnnan kulmakivistä. Tämä oli kuitenkin aikaisemmin näkynyt ainoastaan yrittäjyyskouluprojektissa. Kun meillä lähdettiin uudistamaan projekteja, yrittäjyyskouluprojektin pohjalta alkoi muodostua uusi konsepti Enter Business Helsinki. EBH tarjoaa yrittäjyyttä pohtiville hyödyllistä tietoa yrittäjyydestä ja liiketoiminnan aloittamisesta. Eri tilaisuudet – Forum ja Workshop – tarjoavat hyviä neuvoja ja verkostoitumista vasta yritystoiminnasta haaveileville. 

Enter Business Helsinki sai alkunsa 2016 ja saman vuoden aikana projekti konseptoitiin sekä kasattiin ensimmäinen projektitiimi. EBH:sta tehtiin monipuolisempi sisällöltään mitä yrittäjyyskoulu oli. Pitkän tähtäimen tavoitteeksi asetettiin tehdä projektista kamarimme projektiportfolion uusi kulmakivi. 

2017 EBH sai Keskuspuiston Yhteinen Malja sekä Paras Tiimi Palkinnon,
kuvassa oikealta vasemmalle: Riku Pilli, Kari Sihvola, Timo Kovala, Karri Takki,
Helena Rebane, Emilia Haapaniemi, Hanna Muukka 


Enter Business Helsingissä tähän mennessä

Keväällä 2017 järjestettiin Helena Rebasen johdolla EBH1-tiimin 4 Foorumia, joihin saatiin todella hyviä ja nimekkäitä puhujia, lisäksi järjestettiin vanhan yrittäjyyskoulukonseptin pohjalta toteutettu EBH Academy, joka oli projektin ainoa maksullinen osa. Kaikki tapahtumat ja Academyt olivat avoimia kenelle tahansa kiinnostuneelle. Kamarin jäsenet saivat Academysta hieman alennusta. Keväällä EBH tapahtumissa oli n. 210 osallistujaa ja markkinointi tavoitti laajan joukon. EBH brändi alkoi rakentua. 

EBH2-tiimi aloitti heti kesällä 2017 allekirjoittaneen johdolla, syksyllä 2017 järjestettiin 2 Foorumia ja 1 workshop, koska keväällä oli todettu, että laadukkaiden tapahtumien järjestäminen lähes joka kuukausi oli tiimille hyvin kuluttavaa. Tavoitteena oli edelleen tehdä säännöllisesti EBH tapahtumia ja kasvattaa brändin tunnettavuutta. Syksyn ensimmäinen Foorumi sai lähes 300 ilmoittautunutta kasaan, monet osallistujat olivat jo keväällä osallistuneet EBH tapahtumiin. Syksyn tapahtumiin osallistui lopulta n. 250 henkeä, vaikka tapahtumien määrä oli puolitettu. 


EBH3-tiimi aloitti Timo Kovalan johdolla työnsä heti EBH2:sen loputtua, tänä keväänä EBH on järjestänyt yhden foorumin ja workshopin. Kevättä on leimannut Kasva kokouksen valmistelut, jonka johdosta EBH:takin päätettiin toteuttaa säästöliekillä, jotta Keskuspuiston resurssit riittävät ja porukka jaksaa tehdä kaikkien aikojen parasta kansallista vaalikokousta. 

Tapahtuman onnistumisen ja kasvun kokonaisuudessaan on mahdollistanut projektitiimien jatkuva halu uudistua ja tiimihenki. Jokainen projektitiimi on kehittänyt edellisten tiimien kokemusten pohjalta konseptia ja vienyt sitä eteenpäin. Alusta asti ollaan kuitenkin pysytty uskollisena EBH brändille. 

Vaikutukset 


EBH tapahtumat ovat lisänneet Nuorkauppakamari toiminnan näkyvyyttä ja vaikuttavuutta alusta alkaen. Jo ensimmäisen Academyn osallistujista ainakin yksi on perustanut oman yrityksen, muuten meillä ei ole varmuutta, kuinka moni on yrityksen perustanut. Lisäksi 2017 tapahtumien yhteydessä tehtyjen kyselyjen pohjalta reilu 60 osallistujaa ilmoitti aikovansa perustaa yrityksen. Kasvaessaan EBH:lla on potentiaalia olla projekti, jolla on merkittävä yhteiskunnallinen vaikutus.

Projekti on auttanut aktivoimaan olemassa olevia jäseniä ja merkittävä osa kamarimme jäsenistä on ollut mukana projektissa. Olemme myös tuoneet järjestelmällisesti Nuorkauppakamaria esille tapahtumien ja viestinnän yhteydessä. Olemme saaneet useita koejäsenhakemuksia EBH-projektin. Taloudellisesti tavoitteena on ollut alusta asti, että projekti ei saa tehdä tappiota. Projekti ei ole vielä tuonut kamarin budjettiin tuloja merkittävästi, sitä on kuitenkin alusta asti rahoitettu sen omilla tuloilla. Tulevaisuudessa tästä on tavoitteena tehdä projekti, joka tukee nuorkauppakamarin toimintaa myös taloudellisesti. 

Projektin tulevaisuus

31.8.2017 Brändää itsesi - miten erottautua kilpailijoista
EBH2-tiimiä
Kolmas tiimi on saanut nyt oman projektinsa karonkkaa vaille päätökseen ja tavoitteena on taas syksyllä pyöräyttää uusi projekti käyntiin EBH brändin alla. Mikä siellä on uutta? Se jää vielä nähtäväksi, mutta ajatus meillä on, että tästä tehdään entistä isompi ja vaikuttavampi tulevaisuudessa. Voi olla, että EBH näkyy myös Kasva kokouksen yhteydessä, kannattaa varata oma paikka ajoissa ennen kuin ne on loppuunmyyty. 



Karri Takki
COM 2018 - Keskuspuiston Nuorkauppakamari 
EBH-2 Projektipäällikkö 6-12.2017



Tämän blogin suosituimmat tekstit

GDPR tulee, onko kamarinne valmis?

Mutta kun tästä kamariharrastuksesta on niin paljon vaivaa ja muita koottuja selityksiä

25 gaalaa ja 10 iltapukua myöhemmin