Pyyhkeitä ja vuodenaikoja
Turun Nuorkauppakamarin perinteinen kulttuuritapahtuma oli tänä
vuonna Turun musiikkijuhlien konsertissa, jota ennen kymmenet jäsenet ja
senaattorit aveceineen saivat nauttia lasin kuohuvaa sekä kuulla Alfons
Håkansin telakan toiminnasta kamarin alumnilta Joakim Håkansilta. Ruissalon telakalla Veistämösalissa elokuun 16.
esiintyi jazzpianisti Iiro Rantala
mukanaan flyygeli, mikrofoni ja kasa pyyhkeitä.
”Olen iloinen, että kamarin jäseniä ja senaattoreja aveceineen oli
niin runsaasti paikalla. Kulttuurilla on suuri merkitys yhteiskunnassa niin
alueellisena vetovoimatekijänä kuin hyvinvoinnin edistäjänä tai toisaalta
kansainvälisenä lippulaivana: taiteilijamme lisäävät kiinnostusta Suomea
kohtaan ja ovat maamme suurlähettiläitä.” Liisa
Ketomäki, DP Turun NKK, TJ TMJ
Astuttuamme hämärään Veistämösaliin hyppäsimme vuosia
taaksepäin. Kattoparruissa roikkui valot, meri tuoksui avoimesta ovesta ja ajan
värjäämässä puulattiassa oli maalipisaroita. Suurten ikkunoiden eteen oli
rakennettu lava, jolle Iiro Rantala istuutui flyygelinsä viereen. Rantala
kevensi tunnelmaa välispiikkaustensa ja tarinoidensa avulla saaden salin
remahtamaan useasti nauruun. Pääroolissa oli silti Rantalan persoonallinen
soitto.
Konsertin ensimmäiseen osaan mahtui monia erilaisia esityksiä
edesmenneen kolleegan kunnianosoituksesta ”pyyhebiisiin”. Konsertin
avasi Leonard Bernsteinin alkusoitto Candidesta. Tears
for Esbjörn oli Rantalan pehmeän kaunis ja koskettava soitto
onnettomuudessa kuolleelle ystävälleen. Sitä seurasi ehkä illan paras kappale
nimeltään Freedom. Jonathan Franzenin saman nimistä kirjaa
lukiessaan Rantalaan iski inspiraatio ja kappale, josta ei tullut mitään
löysikin uuden ulottuvuuden. Rantala tunki spiikatessaan flyygeliin pyyhkeitä
yleisön katsoessa kulmat kurtussa. Preparoidun flyygelin soundi oli
omanlaatuinen ja toi kappaleeseen syvyyttä. Freedom on
mukaansa tempaava, mutta samalla herkkä – niin pianisti, kuin moni yleisöstäkin
sulki silmänsä.
Rantala korjaili pyyhkeitä flyygelistä ja vitsaili yleisölle,
että jos arvaatte mistä oopperasta seuraava kappale on saa hänen albuminsa ja
soittaa sitaatin Carmenista. Muutamien arvausten jälkeen huusi joku
yleisön keskeltä oikein. Rantalaa inspiroi myös John Lennonin Woman, josta hän soittaa oman versionsa.
Suvivirrestäkin kuulimme Rantalan sävellyksen.
Konsertin toisessa osassa pääsimme matkaamaan eri vuodenaikojen
läpi tutkien samalla suomalaisten mielialojen vaihtuvuutta uudessa soolo piano
ohjelmassa: "Finnish Calendar, a mental journey into the Finnish
mind, through a calendar year". Matkasimme synkkenevän, kylmenevän ja
melankolisen syksyn kautta jouluun, joka vaatii suorittamista ja jaksamista,
mutta tarjoaa toivottavasti myös rauhaa. Melankolia värittää vuotta, mutta
kesällä on Ruisrock ja uuden ajan elektroninen musiikki, joka on myös osana
Rantalan tuotantoa. Kesämökki on suomalaisen hartain paikka, mihin myös tämän
matkan myötä päädymme, siihen pieneen onnelliseen hetkeen kaikessa
hiljaisuudessa.
Illan lähestyttyä loppuaan Rantala opetti nauravalle yleisölle
elämän totuuden ”All you need is love, love is all you need”. Rantala
soitti The Beatlesin klassikkokappaleen ja lauloimme yhdessä kertosäettä.
Yleisö taputti ja hymyili - ehkeipä se melankolia päde aina meihin
suomalaisiin.
”Kulttuuritapahtumat tulevat jatkumaan Turun Nuorkauppakamarissa
myös ensi vuonna. Keväälle on suunniteltu alustavasti musiikillista matkaa ja
Turku on kaupunkina täynnä kiinnostavia tapahtumia, joihin voidaan osallistua
koko kamarin voimin tai pienemmissä ryhmissä. Kiinnostusta on hyvin paljon,
mikä kertoo aktiivisesta ja uteliaasta jäsenkunnasta.” Liisa Ketomäki, DP Turun
NKK, TJ TMJ
Kiitos Joakim
Håkansille, Liisa Ketomäelle, Turun musiikkijuhlille sekä
tietenkin Iiro Rantalalle tästä illasta.
Teksti: Maria Flemich
Kuvat: Lotta Bäck
Kuvat: Lotta Bäck