#kamaritarina - Irina Kujanpää, Forssan Nuorkauppakamari

Kun 2012 työkaverini ensimmäisen kerran sanoi, että sinunhan pitää tulla nuorkauppakamariin mukaan, ei minulla ollut hajuakaan, mistä oli kyse. Kun toinen ihminen alkoi pian sen jälkeen ehdottamaan samaa, piti siitä jo ottaa selvää. Ja oikeassahan he olivat: tästä tuli saman tien minun juttuni ja sainkin jo koejäsenvuotenani kamarin aktiivisuuspalkinnon. Seuraavana vuonna lähdin mukaan hallitukseen, missä olen vaikuttanut siitä lähtien ja tänä vuonna toimin kamarimme puheenjohtajana. Kamariurallani olen tehnyt myös useita projekteja ja niiden toteutuksissa on usein näkynyt kehittämisintoni. Suurin uudistus oli, kun laitoimme Loimaan kamarin kanssa Forssassa 20 vuotta järjestetyt BusinessTreffit täysin uuteen uskoon. Tämä projekti toi meille myös alueellisen palkinnon kamareiden kesken tehdystä yhteistyöstä.

Kamaritoiminta itsessään on ollut palkitsevaa ja olen sen kautta saanut ihania ystäviä, mutta siitä on ollut valtavasti hyötyä myös ura-kehitykselleni. Työskentelen tällä hetkellä Salon kaupungilla kehittämis- ja elinkeinopalveluissa erityisasiantuntijana ja lisäksi pidän sivutoimisesti oman toiminimeni kautta koulutuksia mm. palvelumuotoilusta ja muotoilu-ajattelusta. En kuitenkaan toimisi nyt kouluttajana, ellen olisi kouluttautunut kouluttajapolulla ja päässyt kokeilemaan kouluttamista käytännössä kamarin kautta. En myöskään toimisi kouluttajana, saati nykyisessä työssäni ilman kamariverkostoja. Tämä harrastus ei ole halvimmasta päästä, mutta koen kuitenkin päässeeni jo plussan puolelle kaikkien saamieni hyötyjen ansiosta. Nuorkauppakamari on ollut vaikuttajana monen haaveeni toteutumisessa.
 
Olen aina pyrkinyt kehittämään itseäni ja kamaritoiminnan kautta olen päässyt tekemään sitä mitä suurimmissa määrin – niin koulutusten, kuin erilaisten vastuidenkin kautta. Ensi vuodelle olen hakeutumassa asemaan, jossa nämä yhdistyvät: aluekoulutuspäälliköksi. Toivon pystyväni sen kautta auttamaan muitakin saamaan tästä harrastuksesta parhaan hyödyn itselleen ja uralleen.
 
Vinkkini muille kamarilaisille onkin: kouluttautukaa ja uskaltakaa heittäytyä! Sitä kautta kasvaa omien haaveidensa mittaiseksi. Lisäksi tekemisen kautta introverttikin verkostoituu helposti.
 
Irina Kujanpää, Forssan Nuorkauppakamari

Tämän blogin suosituimmat tekstit

#kamaritarina - Raikko Kavisto, Turun Nuorkauppakamari

"You are never too young to lead and never too old to learn"

#kamaritarina - Christa Kantonen, Salon Nuorkauppakamari