#kamaritarina - Tomi Riipinen, Järvenpään seudun nuorkauppakamari





Olen Tomi Riipinen, 36-vuotias tekniikan tohtori, aviomies, kahden lapsen isä, kamariaktiivi ja Principal Engineer ABB:n aurinkoinvert- tereiden tuotekehityksessä. Olen Järvenpään seudun nuorkauppa- kamarin vuoden 2017 IPP, eli olin vuoden 2016 puheenjohtaja. Harrastuksina kamaritoiminnan lisäksi on kuntosali ja valokuvaus. Kotikamarini hallituksessa olen toiminut alusta alkaen ja kertyneet virat ovat IPRO, DP, PRES ja nyt IPP.

Kamaritoimintaan tulin mukaan vuonna 2013 muuttaessani Järvenpäähän. Olin vuoden aikana muuttanut ensin työn perässä Lappeenrannasta Espooseen ja alkanut etsiä paikkaa johon asettuisi. Paikaksi valikoitui Järvenpää monen eri syyn vuoksi, mutta ei vähiten hyvien kulkuyhteyksien takia.

Vuonna 2013 olin tuore järvenpääläinen, enkä tuntenut ketään koko kaupungista. Silloin tuli postilaatikkoon kirje, jossa Järvenpään seudun nuorkauppa-kamari, JSNKK näin kavereiden kesken, toivotti tervetulleeksi kaupunkiin ja kutsui kuuntelemaan kaupungintalolle esitystä siitä, mitä kamaritoiminta on. Koska yleensä olen melko avoin uusille ideoille, päätin kokeilla kepillä jäätä ja mennä kuuntelemaan mistä oikein on kyse ja sille tielle olen jäänyt.

Aluksi liityin kamariin, jotta oppisin tuntemaan uudessa kotikaupungissani ihmisiä ja juurtumaan kaupunkiin. Tämä onkin tullut täytettyä hyvin kamarin toimesta, sillä olen saanut kamaritoiminnan myötä, ei vain Järvenpäästä, vaan koko Suomesta paljon uusia saman henkisiä ystäviä. Lisäksi olen saanut tutustua kotikaupunkini nykyisiin ja entisiin kamarilaisiin. Myös naapurikamareiden aktiivit ovat tulleet tutuksi ja olen näin saanut hienon mahdollisuuden tutustua moniin upeisiin ihmisiin.
                              
Nykyään kamaritoiminta antaa minulle mahdollisuuden kokeilla oppimiani asioita käytännössä, sekä oppia ja kokeilla uusia taitoja. Esimerkkinä upeasta mahdollisuudesta oli strategian luominen JSNKK:lle vuoden 2016 aikana. Tällöin pääsin kokeilemaan käytännössä kamarin ulkopuolelta saamiani taitoja strategian suunnittelusta ja strategisesta johtamisesta. Lisäksi olen saanut opetella kamarin kautta muun muassa Facebook ja Google -markkinointia, verkkokaupan pystyttämistä, työnantajana toimimista, sekä erilaisia projektijohtamisen menetelmiä. Missä muussa harrastuksessa kaikki tämä olisi mahdollista? Minulle kamaritoiminta tarjoaa turvallisen ympäristön kokeilla asioita, joita voi myöhemmin hyödyntää työelämässä.

Kamaritoiminnan parhaat asiat ovat olleet ystävät, verkostot, sekä edellä mainittu uuden oppiminen. Lisäksi olen käynyt koulutuksissa ja kokouksissa, joissa usein pääsee kuulemaan ja tapaamaan sellaisia ihmisiä, joita olisi muuten vaikea päästä kuulemaan. Varsinkin puheenjohtajavuosi oli hieno ja sitä suosittelen kaikille kamariaktiiveille. Ehdottomasti kamariuran hienoimpia kokemuksia.

Uusille kamarilaisille tahtoisin antaa sellaisen ohjeen, että miettikää mitä tahdotte kamarilta saada? Onko se koulutusta, joka ulkopuolelta ostettuna olisi aivan eri hintaluokassa, verkostoja, ystäviä, bileitä, vai jotain muuta? Itse suosittelen kaikille kokouksissa käyntiä, mielekkäisiin projekteihin osallistumista, tai sellaisen perustamista, sekä koulutuksia. Kun tietää mitä tahtoo, voi määrätietoisesti sitä tavoitella. Tämä pätee niin kamaritoimintaan kuin elämäänkin.


Tämän blogin suosituimmat tekstit

#kamaritarina - Raikko Kavisto, Turun Nuorkauppakamari

#kamaritarina - Christa Kantonen, Salon Nuorkauppakamari

"You are never too young to lead and never too old to learn"